Опис досвіду роботи Учитель інформатики Миколаївського НВК.
Опис досвіду роботи

Учитель – це професія неординарна. Особливість цієї професії полягає у тому, що вчитель працює не шаблонно, за заготовленими наперед алгоритмами. Кожна педагогічна ситуація унікальна, неповторна. Адже добре відомо, що копіювання, навіть найвдалішого уроку проведеного в іншому класі чи уроку колеги, може виявитись вкрай невдалим. Робота вчителя завжди вимагає творчого підходу.

Комплекс завдань, з якими щодня стикається вчитель, містить досить багато різних за характером задач, які стосуються навчання, виховання та розвитку учнів. І всі ці завдання необхідно розв’язати найбільш ефективно, щоб побудувати найкращий варіант навчально-виховного процесу. 
 
Людська цивілізація на сучасному етапі вступила в нову еру — еру інформації та інформаційних технологій. Таким чином, перед людством постала потреба впровадження інформаційних технологій. 
 
Дидактичні проблеми і перспективи використання інформаційних технологій у навчанні досліджувала І. В. Роберт, психологічні основи комп'ютерного навчання визначив Ю. І. Машбіц, систему підготовки педагога до використання інформаційної технології в навчальному процесі запропонував і обґрунтував М. І. Жалдак. Американському вченому С. Пейперту належить ідея "комп'ютерних навчальних середовищ", на якій базується більшість сучасних навчальних комп'ютерних програм. Він досліджував можливості комп'ютера як засобу для розвитку розумової діяльності учнів. 
 
Будувати кожен урок так, щоб у всіх учнів був стійкий інтерес, навчальна активність і бажання творити й пізнавати, експериментувати, формулювати й перевіряти гіпотези — завдання сучасного вчителя.  Без застосування ефективних педагогічних ідей, інноваційних методів та комп’ютерних технологій при підготовці таких уроків тут не обійтися. 
 
Ось у чому полягає актуальність мого досвіду — «Використання  інформаційно-комунікаційних технологій  як засобів формування пізнавального інтересу на уроках інформатики ».
 
Справа навчання та виховання – це мистецтво, а тому закінченість і досконалість недосяжні, розвиток і вдосконалення — нескінченні. Успіх навчання ґрунтується на тому невловимому впливі вчителя, на тих прийомах, які щохвилини змінюються в класі й визначають суть успішного навчання. Тільки той спосіб викладання правильний, яким задоволені діти.
 
Це допомагає:
• сформувати міцні базові знання учня;
• навчити, де учень може знайти необхідну йому інформацію з теми;
• сформувати вміння, щоб учень міг якомога швидше знайти необхідну інформацію із застосуванням новітніх інформаційних технологій;
• розвинути в учнів уміння відфільтрувати в інформації тільки актуальну та корисну;
• формувати вміння опрацьовувати, обробляти, редагувати інформацію застосовуючи сучасні інформаційні технології;
• формувати вміння аналізувати інформацію, помічати закономірності та використовуючи їх, прогнозувати й робити висновки;
• формувати вміння на основі аналізу попередньої інформації формувати власну точку зору;
• формувати вміння генерувати власні оригінальні думки та ідеї;
• формувати думку про те , що комп'ютер – це не іграшка, а засіб навчання.
 
При підготовці до уроку з використанням ІКТ я не забуваю, що це урок, а значить складаю  план уроку, виходячи з його цілей, при відборі навчального матеріалу  дотримуюсь основних  дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості.
 
Також намагаюсь дотримуватись:
• Принципу адаптивності: пристосування комп'ютера до індивідуальних особливостей дитини.
• Керованості: у будь-який момент можлива корекція вчителем процесу навчання.
• Інтерактивності і діалогового характеру навчання.
• Оптимального поєднання індивідуальної та групової роботи.
• Підтримання в учня стану психологічного комфорту при спілкуванні з комп'ютером.
• Необмеженого навчання: зміст, його інтерпретації і додаток скільки завгодно великі.
 
Комп'ютер  використовую на всіх етапах: як при підготовці уроку, так і в процесі навчання: актуалізації опорних знань учнів; формування нових понять і способів дії; використання знань та формування умінь. 
 
На етапі актуалізації комп’ютер допомагає заповнити прогалини у знаннях учнів незалежно від того, з якої причини вони відсутні, допоможе пригадати необхідні опорні знання і способи дій. Вчитель в свою чергу може отримати інформацію про рівень актуалізації знань всіх учнів. На етапі використання знань, формування умінь комп’ютер дає можливість погрузити всіх учнів у самостійну роботу відповідно до рівня їх можливостей.
 
Комп’ютер допомагає створити на уроці високий рівень особистісної зацікавленості учнів за допомогою інформації, яка виводиться на екран: інформація про необхідність навчання, значимість знань; інформація про актуальність і практичну значимість навчальної програми, яку представляє комп’ютер.
 
На етапі використання знань, формування вмінь за допомогою комп’ютера виводиться: інформація про те, де реально можуть бути використані знання, які отримують учні сьогодні на уроці;  інформація, яка підкреслює ті питання, які демонструють певні прийоми навчальної діяльності; інформація, яка пояснює куди звернутися у разі виникнення труднощів за допомогою, який вид допомоги обрати; інформація, яка підкреслює, що вирішення цих проблем сприяє формуванню певних вмінь тощо.
 
 Таким чином, структура уроку інформатики у є багатоваріантною, однак такий урок повинен бути поліфункціональним: формувати не тільки знання, але й розвивати учнів, вводити їх у сферу психічної діяльності.
У функції вчителя комп'ютер являє собою:
• джерело навчальної інформації;
• наочний посібник;
• тренажер;
• засіб діагностики і контролю.
 У функції робочого інструменту:
• засіб підготовки текстів, їх зберігання;
• графічний редактор;
• засіб підготовки виступів;
• обчислювальна машина великих можливостей.
 
При проектуванні  використовую  різні програмні продукти:
1. Мови програмування – за їх допомогою маю можливість  скласти  програмні продукти, які можна використовувати на різних етапах уроку. 
2. Готові програмні продуктів (енциклопедії, навчальні програм і т.п.). 
3.  Пакет Microsoft Office, який включає в себе крім відомого всім текстового процесора Word ще й систему баз даних Access і електронні презентації PowerPoint.
4. Систему баз даних, яка передбачає велику підготовчу роботу при складанні уроку, але в підсумку можна отримати ефективну і універсальну систему навчання та перевірки знань.
5. Текстовий редактор Word, що дозволяє підготувати роздатковий та дидактичний матеріал.
6. Електронні презентації, оскільки вони дають можливість  при мінімальній підготовці і незначних витратах часу підготувати наочність до уроку. Уроки, складені за допомогою PowerPoint видовищні і ефективні в роботі над інформацією.
 
За умови  використання  ІКТ-технологій у процесі вивчення операційної системи Windows має місце:
-  Індивідуалізація навчання.
-  Інтенсифікація самостійної роботи учнів.
-  Зростання обсягу виконаних за урок завдань.
-  Розширення інформаційних потоків при використанні Internet.
- Підвищення мотивації та пізнавальної активності за рахунок різноманітності форм роботи, можливості включення ігрового моменту. 
 
Для вивчення сучасного програмного забезпечення  розробив систему практичних робіт та тематичних атестацій.
 
Практичні роботи містять від 5 до 12 завдань, які реалізують вміння: підготувати комп'ютер до роботи, визначити місце знаходження потрібного файлу, виведення на екран та на друк інформацію про файли, впорядкування інформації, інсталювання програмних засобів, роботи з інформаційно - пошуковими системами, використання програм для підтримки розв'язування завдань з математики, історії, іноземної мови  тощо.
 
Досвід роботи переконує, що використання комп'ютера є важливим засобом унаочнення навчального процесу, підвищення зацікавленості учнів навчанням, розвитку творчих здібностей та пізнавальної активної самостійності, розвитку алгоритмічного мислення, формування інформаційної культури.
 
Комп'ютер дає учителю нові можливості, дозволяючи разом з учнем отримувати задоволення від захопливого процесу пізнання.
 
Освоєння учнями сучасних інформаційних технологій на уроках, застосування на уроці комп'ютерних тестів і діагностичних комплексів дозволяє   за короткий час отримувати об'єктивну картину рівня засвоєння матеріалу, що вивчається у всіх учнів і своєчасно його скоректувати. При цьому є можливість вибору рівня складності завдання для конкретного учня. Для учня важливо те, що відразу після виконання тесту (коли ця інформація ще не втратила своєї  актуальності ) він отримує об'єктивний результат із зазначенням помилок, що неможливо, наприклад, при усному опитуванні.
 
На уроках фізики, інтегрованих з інформатикою, учні вирішують рівняння, будують графіки, креслення, готують тексти, малюнки для своїх робіт. Це ще одна можливість для школярів проявити свої творчі здібності.
 
Але, поряд з плюсами, виникають різні проблеми як при підготовці до таких уроків, так і під час їх проведення.
Застосування сучасних інформаційних технологій у навчанні - одна з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього процесу. У вітчизняній загальноосвітній школі в останні роки комп'ютерна техніка й інші засоби інформаційних технологій стали все частіше використовуватися при вивченні більшості навчальних предметів.
 
Інформатизація істотно вплинула на процес оволодіння знаннями. Нові технології навчання на основі інформаційних і комунікаційних дозволяють інтенсифікувати освітній процес, збільшити швидкість сприйняття, розуміння та глибину засвоєння величезних масивів знань.

 

Повернутися назад
Powered by CuteNews
© 2013-2018. Сайт учителя інформатики Макарця В.І. All Rights Reserved. informatic.sumy.ua